Oslo World pres. Thursday 31. october

A Tribe Called Red (CA) og Maxida Märak (SE)

Mulighetene i møtet mellom urbefolkning og bysamfunn granskes på Oslo World i år, gjennom en seminardag på SALT, etterfulgt av dobbeltkonsert med A Tribe Called Red og Maxida Märak på Parkteatret – to svært viktige artister innenfor en ny generasjon som utvider det kulturelle mulighetsrommet for urbefolkning, verden over.

A Tribe called Red
«We are the Halluci Nation» heter det siste albumet til A Tribe Called Red fra Ottawa, hovedstaden i Canada. Med denne tittelen er tonen satt for de medrivende opptrendene deres, hvor trommer, dans og sang fra powwow-musikkarven møter samtidens pop og hiphop. Det finnes et forsøk på å bygge en ny virkelighet her, et ønske om å forme nye representasjoner av en urbefolking innenfor en moderne storbytilværelse. Tilhørigheten til First Nations – ordet Canada bruker for den delen av urbefolkningen som tidligere er blitt kalt indianere – granskes fra ulike vinkler i musikken deres.

De er ikke alene om å eksperimentere med nettopp denne typen kulturmøter. I Canada forener folkebevegelsen Idle No More de forskjellige urfolkgruppene som finnes i landet. Det er også naturlig å se A Tribe Called Red i sammenheng med aktivitetsnivået innenfor både eksperimentell og tradisjonell samisk musikk i Norge. Her finner vi en fornyet, økende interesse for opphav og historisk arv, men også opplevelsen av at disse formene for tradisjonell musikk kan endre seg og finne ny luft å puste i. Kanskje særlig i ulike former for elektronisk musikk.

De leker seg med stereotypier som knytter seg til nordamerikansk urbefolkning (de har, dessverre, nok å ta av) og putter dem inn i nye kontekster, både i musikken og dansen. Konsertene deres er blitt en institusjon i Canadas livescene, og har også gjort suksess på festivaler som Coachella, Bonnaroo og AfroPunk. De ble det første bandet med urbefolkningsbakgrunn som vant nykommerprisen og Canadas spellemann-ekvivalent Juno Awards. De har nådd en spredning som har vært få eller ingen tidligere First Nations-artister forunt. På den måten er de et av de viktigste bandene innenfor en ny generasjon som virkelig utvider det kulturelle mulighetsrommet for urbefolkning, verden over.

facebook.com/atribecalledred

Maxida Märak
Gjennom å heve stemmen, både på og utenfor scenen, har Ida Amanda «Maxida» Märak etablert seg som en av de mest sentrale nye samiske artistene de siste ti årene. En krumtapp i en ny generasjon, som kombinerer politisk og musikalsk uttrykkstrang.

Maxida er en svensk-samisk joiker, rapper, skuespiller og aktivist. Rekkefølgen på de beskrivelsene har stadig endret seg, alt ettersom hva situasjonen krever. Hun har markert seg sterkt i protestene mot gruveindustrien i området Kallak i Jokkmokk, både gjennom deltagelse i samfunnsdebatten, men også da hun spilte inn albumet «Mountain Songs and Other Stories», sammen med det svenske bandet Downhill Bluegrass Band i 2014, da for å skape oppmerksomhet rundt temaet.

Musikken hun er mest kjent for, er imidlertid ikke møter mellom joik og amerikansk tradisjonsmusikk, men hiphop og pop. Et hardtslående og nådeløst uttrykk, som både griper tak i Maxidas egne personlige historie og samfunnsmessige omveltninger.

Maxida Märak har gjestet Oslo World en gang tidligere, i 2015. Når hun kommer tilbake, er det som del av et program hvor vi ønsker å rette søkelyset mot urbefolkning i urbane områder. Märak, som både har bodd i Jokkmokk og Stockholm, utvider assosiasjonene vi har til joik og samisk musikk gjennom opptredenene sine, hun overrasker og engasjerer, og er dermed en naturlig artist å booke når disse temaene skal løftes fram.

Til høsten slipper hun sitt første soloalbum, hvis det fortsetter der forrige EP, «Ärr», slapp, så er det all grunn til å glede seg.

facebook.com/marakmaxida
spotify.com/MaxidaMärak
YouTube.com/Maxida Märak/Hatar 

osloworld.no

Billetter kr. 300,- + avg.
Kun ståplasser.
(ATCR foto: Matt Barnes)

Bill.: 330,-Dørene åpner 20:00ID.: 18Kjøp Billett