20:00 Dørene åpner
20:30 Support
21:30 William Basinski
Basinskis firedisks mesterverk «The Disintegration Loops», fikk internasjonal anerkjennelse, og havnet på Pitchforks liste over de 50 beste albumene i 2004. Og «The Temporary Residence» deluxe LP box set fra 2012, fikk topscoore i samme medium (ja, vi snakker 10, noe som hører sjeldenhetene til).
Installasjoner og filmer laget i samarbeid med kunstner og filmskaper James Elaine, har blitt presentert på internasjonale festivaler og museer, og Basinski har spilt for fulle hus rundt om i verden.
Basinski har også laget musikken til Robert Wilson-operaen «The Life and Death of Marina Abramovic», som hadde verdenspremiere på Manchester International Festival i 2011, og turnerte i Europa i 2012 og Nord-Amerika året etter.
Orkesterale transkripsjoner av «The Disintegration Loops», av Maxim Moston, har blitt fremført på The Metropolitan Museum of Art, Queen Elizabeth Hall og La Batie Festival i Genève, Sveits, Dark Mofo Festival i Hobart Tasmania og sist Pitchfork Midwinter Festival med Chicago Philharmonic.
I november 2020 ga Bainski ut skiva «Lamentations», og nå sist, i mars tidligere i år, fikk vi servert albumet «. . .on reflection» av William Basinski & Janek Schaefer, utgitt av Temporary Residence, Ltd.
Fiolinisten Elise Macmillan, kjent som EMACS, lager enigmatisk og fengende elektroakustisk musikk, hvor hjemsøkte melodier og rytmer kommer og går. Hun flyttet fra USA til Norge i 2015 for å spille hardingfele, og har siden vært å se på scener og promotører som by:Larm, nyMusikk, IRL i Brooklyn, Atelier Nord, Kafé Hærverk og Shedhalle i Zürich. Hun var nylig gjestekomponist hos EMS i Stockholm og har komponert for perkusjonister så vel som strykere som del av Composer’s Kitchen Residency med den canadiske kvartetten Quator Bozzini.
Foto (Basinski): Danilo Pellegrinelli