Hagla flyr i alle retninger i det duoen jazzer opp illustrative og dekadente collager bestående av designmatretter, grafitti som den sistlevende punken, Marianne, sneakerheads i rullestoler, marshmallows, turer på vingårder med promiskuøse og frigjorte kvinner, flykaprere, eksotiske matretter, gravstøtter og sjeldne tekstiler.
Siden første album slapp, har duoen gjort noen få, men smekkfulle konserter i byene Oslo, Bergen og Trondheim. Releasekonserten i 2017 gikk over all forventning. Gatene var ikke klare, og det var i hvert fall ikke Paul’s Boutique. Publikummere fikk refundert billettene sine mot legeerklæringer, der klaustrofobiske lidelser ble påvist. Andre kom rett og slett ikke inn og måtte nøye seg med en durag fra Platepappa i billettluka (disse ble dessverre utsolgt før Futur store fikk oppdatert Hypebeast fanen sin i Safari og konkludert med at dette var et klesplagg Oslobeboerne faktisk var kapable til å sporte).
Etter at nisselandet Norge fikk surra seg til å catche opp med den selvtitulerte kultklassikeren, så har fanbasen vokst seg god som en trøffelgris, og hverken Fredfades eller Mest Seff har kunnet ta seg en pinne på byen uten at folk har kommet bort og mast noe vederstyggelig.
I håp om å kunne navigere fritt i Oslo sentrum uten å bli overfalt av desperate fans, ga duoen endelig ut det etterlengtede andrealbumet i 2020 – en skive som kan sies å være noe i tråd med den første, dog mer minimalistisk, mystisk og intelligent.
Tøyen Holding spiller to konserter denne kvelden, kl. 18.30 og 21.30.
Foto: Jan Tore Eriksen