Program:
Sofia Gubaidulina – So sei es (2013)
Dagfinn Koch – Der Tod des Vergil (2020) WP
Scenekantprat med Dagfinn Koch.
So sei es
«So sei es», eller «så la det skje» er oversettelsen av ordet «Amen».
Gubaidulina skrev verket til minne om Viktor Suslin, etter en oppfordring fra den israelske fiolinisten Nurit Stark. Komponisten Viktor Suslin, som døde i 2012, var en nær venn og kollega av Gubaidulina.
Der Tod des Vergil
Utgangspunktet for bestillingen fra trioen Cikada-RBK er østerrikeren Hermann Brochs (1886-1951) dikt-roman Vergils død utgitt i 1945. Det er en milepæl i verdenslitteraturen som utspiller seg over de siste 18 timene av Vergils (70 - 19 f.Kr.) liv. Et sentralt tema er diktingens moralske status der Vergil bestemmer seg for at hans storverk Aeneiden må ødelegges. Gjennom samtaler med keiser Augustus (63 f.Kr. - 14. e.Kr.) oppgir Vergil planen.
I Brochs labyrintiske stream-of-consciousness dikt-roman er Vergil like mye mystiker som poet, det han har fått et glimt av at en kristen etos er mye kraftigere enn det romerske imperiets. Romerriket anvender Broch som et bilde på nasjonalsosialismen. Hva skjer når kunstnere av bekvemmelighet ikke evner å være kritisk til tankestrømninger i deres egen samtid. For å parafrasere over Hannah Arendt (1906-75): Den som ikke sier ifra er like skyldig i regimers overgrep som dets ledere.
Scenekantprat
Komponist Dagfinn Koch forteller om sin egen komposisjon, om Gubaidulina, og om slektskapet han føler med henne.
Få en smakebit her:
"Da jeg studerte hos Witold Szalonek, en av den polske sonorismens fedre, i Berlin fra 1991-93 ytret jeg et ønske om å undersøke den musikken som var rådende for eksempel i Wittener Tage for neue Kammermusik som en mulig stilistisk vei for meg. Til det sa han noe i retning av at «Herr Koch, De er en uforbederlig lyriker og romantiker.» Så det ble med ønsket.
Som bratsjist er jeg opptatt av det idiomatiske. Og jeg tror ikke at det å skulle gjøre det motsatte av det rådende, som det har vært og er et ideal innen samtidsmusikken, ikke nødvendigvis fører til Nie erhörte Klänge. Jeg er enig med Jon Øyvind Ness om at samtidsmusikken nå dreier seg om evolusjon og ikke revolusjon.
Jeg har ikke funnet frem til en personlig stil, men som den praktiker jeg er skriver jeg musikk tilpasset den gitte rammen. Men det utelukker ikke min store interesse for streng formalisering. I Der Tod des Vergil anvender jeg et ytterst begrenset materiale. En god del av det jeg gjør i komposisjonen ville ikke vært mulig uten hjelp av avansert åpen teknologi."
Dørene åpner kl. 13.30, konsertstart kl. 14.00.