Som med alt av DePlumes arbeid, er albumet drevet av intensjon. I dette tilfellet et ønske om å undersøke begrepet helbredelse. I et essay som akkompagnerer albumet, forfattet av musikkjournalisten Liz Pelly, beskriver DePlume det hele slik:
«Når jeg møter mennesker som er fan av mitt arbeid, spør jeg dem: Hva trenger folk? Helbredelse var noe som gikk igjen, så jeg jobbet med det, først og fremst ved å helbrede meg selv. Jeg fant ut at det var noe jeg selv kunne gjøre, velge, og at det hadde mye å gjøre med eierskapet over meg selv, verdighet og uavhengighet. I stedet for å vente på at helbredelse skulle skje, kunne jeg helbrede meg selv. Det er det dette albumet handler om.»
Alabasters eksperiment i helbredelse, inkluderte å senke tempoet, lese, reflektere, og han tok til og med opp jiu-jitsu-praksisen. Han skrev også poesi, blant annet boken «Looking for my value: prologue to a blade», 70 sider med vers, forankret i tittelen sin store søken – å finne styrke i seg selv. Utdrag fra poesisamlingen, ble til slutt tekstene på halvparten av sporene på «A Blade Because A Blade Is Whole».
Gjennom albumets elleve sanger, formidler DePlume sine refleksjoner over helbredelse, verdighet og kamp, gjennom en gripende samling av ulike musikkstiler: eldgamle og spøkelsesaktige folkemelodier, groove-baserte malstrømmer av virvlende folk-jazz, elegante strykearrangementer av Macie Stewart, noir-atmosfære og allegoriske, trubaduraktige sanger. Det hele akkompagneres av Alabasters intime, vibratofylte tenorsaksofon. Her er både nedslått skjørhet og resolutt styrke. Det er «stunning», som The Guardian skrev i sin omtale.
«These songs act as a guided meditation on healing, and DePlume can express more with his saxophone than a guru with a well-thumbed thesaurus.» – Pitchfork
«Conjuring chamber-based folk/ jazz collages with a bespoke philosophical twist .. assiduously pushing the boundaries.» – MOJO ★★★★
«Traversing folk-jazz and elegantly-rendered orchestral suites, atmosphere and allegory, DePlume looks inward and confronts his own struggles.» – Clash
«His singing is murmured, pressurised, prayerful. His self-taught sax is his most distinctive voice, though, at times a shivering, Arabic thing like a quaking ghost, or sinuously sensual and serenely beautiful.» – UNCUT
«Weaves a tapestry of sounds — spiritual jazz, folk, classical, and beyond — into a potent missive of grace.» – FLOOD
«Outstanding melodies, played with tremulous vibrato...entirely gorgeous, cyclical tunes that rise and fall in intensity.» – The Guardian
Det er legitimasjonsplikt på alle våre arrangementer. Vi godtar kun fysisk legitimasjon (pass, ID-kort eller førerkort).